Tuesday, August 25, 2009

Newbies Guidelines

1.Panggilan Pertama/ First Call
Tekan butang PTT (Push To Talk) di Radio Bimbit anda dan sebut contohnya "9W2BBA mendengar" anda hendaklah menggunakan Tanda Panggilan (CallSign) anda sendiri.

9W2BBA mendengar
9W2BBA listening"

Jika tiada apa-apa jawapan dalam masa yang lama. Anda mungkin cuba memanggil lagi sekali, tapi kali ini dengan menyebut

9W2BBA memantau dan mendengar panggilan
9W2BBA is monitoring and listening for a call

Anda mendapat jawapan contoh seperti "

9W2BBA, disini 9W2CKO di Shah Alam kembali. Nama saya Othman. Kembali kepada anda".
9W2BBA, this is 9W2CKO at Shah Alam returning. My name is Othman. Over


Ada baiknya jika anda menyebut Tanda Panggilan kerap setelah perbualan atau transmisi yang panjang dibuat dengan menyebut

9W2CKO disini 9W2BBA Ganti
9W2CKO this is 9W2BBA. Over

Pada akhir perbualan atau perbincangan anda akan mengucapakan Salam atau 73 dan keluar dari jaluran dengan mengucapkan "9W2CKO disini 9W2BBA keluar dan memantau." Itu jika anda masih ingin memantau di jaluran. Jika tidak anda hendaklah mengatakan ".... keluar dan QRT." sebagai ganti.

9W2CKO disini 9W2BBA keluar dan memantau.
9W2CKO this is 9W2BBA clear and monitoring." or "...clear and QRT

2.Menjawab Panggilan
Menjawab panggilan melalui Pancar Ulang dengan Radio Bimbit adalah serupa seperti mana yang dibincangkan diatas iaitu orang sebaliknya memanggil anda. Anda akan mendengar 9W2CKO memanggil di Pancar Ulang dan jawab seperti berikut selepas 3 saat dari panggilan tamat:

"9W2CKO disini 9W2BBA. Selamat Pagi. Nama saya Bujang dan Lokasi saya di Subang. Kembali kepada anda."
“9W2CKO this is 9W2BBA. Good morning. My name is Bujang and my location is Subang. Over to you."
.Anda boleh mengakhiri perbualan anda (QSO) dengan mengumumkan diudara kedua-dua tanda panggilan dan keluar dari jaluran.

Contoh: "...terima kasih Othman untuk panggilan dan 73 kepada anda dan keluarga. Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar disini Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha keluar dari jalur."

** "... thanks Othman for the contact and 73 to you and your family. Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar this is Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha signing off."

3.Memanggil CQ untuk membuat panggilan
Anggaplah anda mengendalikan panggilan HF di 10 meter band.

1. Mulakan dengan mencari frekuansi yang terang contoh seperti 28.360 Mhz. Bercakap dengan terang dan jelas "Adakah frekuansi ini digunakan? Disni 9W2BBA." Jika anda tidak mendapat apa-apa jawapan dalam jangkamasa yang agak lama buat panggilan kali kedua sebagai kepastian. Jika masih tiada jawapan maka boleh lah pergi ke langkah yang kedua. Jika ada rakan mengatakan frekuansi tersebut digunakan pindah ke frekuansi yang lain yang lebih jelas dan cuba lagi dengan panggilan anda. Jika anda dijemput
bolehlah menyertai perbincangan atau berkenalan dengan rakan baru, anda hendaklah memperkenalkan diri jika itu panggilan pertama anda dengan rakan yang sedia ada di Jaluran tersebut.
** "Is this frequency in use? This is 9W2BBA."

2. Buat panggilan "CQ CQ CQ. Disini Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha memanggil CQ CQ CQ. Disini Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha, Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha memanggil CQ dan menunggu panggilan."

** "CQ CQ CQ. This is Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha calling CQ CQ CQ. This is Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha, Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha calling CQ and waiting for a call."

Sekarang anda tunggu dan dengar jawapan kepada panggilan anda. Berada di Jalur 10 meter HF berkemungkinan anda akan mendapat jawapan dalam keadaan yang amat jelas hingga amat sukar untuk didengar.

3. Jika anda mendengar contohnya "Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha disini Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar memanggil."

4. Anda hendaklah menjawab dengan "Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar disini Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha. Terima Kasih atas panggilan
anda. Terima anda dengan kekuatan 5 9. Nama saya Bujang dan QTH di Subang. Bagaimana anda terima saya? Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar disini Nine Whiskey Two Bravo Bravo Alpha ganti."

** Nine Whiskey Two Charlie Kilo Oscar this is Nine Whiskey Two Bravo Bravo

Compiled from mares.org

No comments:

Post a Comment

Popular Posts